att vara dum...

Jag fick min diagnos ADHD i julas. De värsta innan jag fick den var att jag trodde jag va dum i huvudet. Alla kallade mig korkad för att jag inte hängde med i matteboken. Alla kollade snett för att jag inte visste när gustav vasa va född. Alla dumförklarade mig tillochmed mina bästa vänner.

Men sen kom en tid då vi började ha syslöjd. Vi skulle sticka. JAG va den som fick hjälpa alla andra när läraren va upptagen. Under ett halvår hann jag göra ett par mjukisar, en tjocktröja, en halsduk, en kjol, och en mössa. jag va den "smarta" när de gällde allt praktiskt. Men det var de ingen som brydde sig om, alla levde kring fördomen att om man inte kan matte är man inte smart. Jag levde med dom den tiden jag svävade i ovisshet, då jag inte visste att jag hade ADHD.

 

när jag väl fick reda på att jag hade adhd. Va de min tur att dumförklara alla andra. För vem är smart när den inte kan se ur någon annans perspektiv. Vem är smart när den tror att matte är vägen till all framgång. Vad är egentligen att vara smart? De är väl olika för olika personer, men om att smart är att kunna alla ord i världen, och att veta allt om hur man tillverkar en skruv. Så tror jag att jag är väldigt osmart. Men om smart vore att kunna sticka en halsduk, eller att veta att om man blandar gult och blått blir det grön. Om det vore att vara smart, vore jag smartast i världen.

 

Nu kanske ni tänker "det finns ingen användning för att blanda färger eller sticka en halsduk". Men vad skulle du göra om det plötsligt blev istid och alla affärer va stängda och allt du hade va garn. Vad skulle du göra om du blev fattig, och de enda du kunde göra för att få pengar va att måla, men du hade bara råd med 3 färger. Skulle du va "smart" skulle du veta att om man blandar rött och blått blir det lila, blandar du rött och gult blir de orange, blandar du alla färgerna blir de brunt.

och där har du dina färger till din tavla. Att veta att gustav vasa är född 12 maj 1496 är säkert jättekul, men när kommer de till användning?

 

Jag önskar att alla kunde sluta dumförklara alla med någon som helst syndrom. och sluta dumförklara er själva för det är ju faktiskt det ni gör. Försök att vidga erat perspektiv till det större.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0